Monday, 9 January 2012

Cerita 1sen?? Ada apa dgn 1sen??

 Di atas ni ialah syiling 1sen nun di amerika sana.. ianya lbih dknali sbgai 'penny'...tp knpa cerita syiling 1 sen ni jd isu?? Ini adalah krna fkta dri sumber yg boleh dpercayai di kalangan pnduduk muka bumi ni ialah; Syiling 1sen ini lbih tinggi nilainya dri segi kos pngeluarannya,drpd nilai muka syiling itu sndri...pelik...

 Ini kerana bhn mentah pembuatan syiling ini ialah 100% tmbaga..stendet la,tmbaga kan mmg mahal..kalo x mahal,xda la kes curi kabel SESB dan TNB krna nilainya yg mahal d Malaysia...LoL..
 Kos pembuatan utk skping syiling 1sen dianggarkan mghmpiri 2sen..fkta yg ni adalah utk kos dan nilai bg syiling 1sen amerika...Syiling 1sen d Malaysia dah takda da...kan da lupus hahaha...ntah mngapa amerika snggup korbankan duit rkyat dorg utk nilai mcm ni...dah xda keja lain la tu hihii...
 Tp nilai pembuatan yg brnilai hmpir 2sen itu cma la kos d amerika nun...itu pun dah kira jimat da,pasal dorg da ubah bhn mentah drpd tmbaga tulen kpd bhn yg diampuradukkan,sprti zink dan tmbga la haha...Keperluan zink dlm pmbuatan syiling ni ialah sbgai bhn utama (97.5%) mrangkumi rupabntuk syiling tersebut..tmbaga tulen (2.5%) digunakan utk mnyalut zink yg brbntuk syiling trsebut..haa..ni kira cntik/mahal diluar,tp cincai di dlm la ni...ada pulak salut mnyalut sgla..bijak,bijak..hahaha
 Haaa....gmbr di atas ni amcm?? Nmpk familiar tak?? Mmg la...da syiling ni slalu sngt kita nmpk/smpn sblm ni..skrg ni dah jd bhn antik da...bleh da msuk muzium...bleh dpt tittle 'brg purba' da ni...syiling ni la yg slalu buat tabung kita brt smcm,walaupun nilainya x sbrapa..tp da namanya duit kan,biar xbrnilai kalo kita kmpul smpai jd gunung everest,kayo pakcik ngehehehe..jd,sapa2 ada smpn duit ni lg,simpan la baik2...mana tau 10,20,30 tahun akan dtg nilainya lg besar drpd kapal trbang jumbo jet?? hahaha...sapa tau kan.. itu saja la utk kali ni.. ada masa dtg la lg,manatau ada lg fkta2 yg lain..ngehehehe..tengkiu la pada Astro pasal sdiakan channel National Geographic tu,kalo x admin sndri pun xtau cerita di sebalik syiling 1sen ni..asta la vista bebeh...adios,,

                         TAMMAT

2 comments:

::♥~naiemah_ramli~♥:: said...

eh kena start mnabung ni..huhuhu
mna tau kaya makcik lpas ni..heee

HalimKich said...

hehe...mnabung dgn suit 1sen?? ada lg ek??
rasanya pupus da syiling tu hihi